Terugblik | Rondetafelconferentie Formatief Evalueren

Geschreven door Test-Correct 4 oktober 2021
2 minuten te lezen Download voor later

Rondetafelconferentie - Formatief Evalueren in het MBO.

Een terugblik

 

In goed gezelschap vond afgelopen 30 september de rondetafelconferentie Formatief Evalueren plaats. Met een viertal presentaties, een break-out moment waarin ingebrachte stellingen werden besproken, en de nodige tussentijdse sparmomenten, onderzochten gastheren John Eijkemans (Test-Correct) en Onno-Hans Noteboom (Arlande) met beslissers en examendeskundigen uit het MBO de stelling ‘Formatief Evalueren, Heilige Graal of Luchtkasteel?’

Het bleek een inspirerende middag waarbij de aanwezige gasten tussen de bedrijven door vrijelijk het gesprek met elkaar zochten. Zowel zij die persoonlijk aanwezig waren, als het gezelschap dat de bijeenkomst digitaal volgde, wisten elkaar goed te vinden.

Henk-Jan Quarré, voorzitter examencommissie (Summa College) sprak over de link tussen formatief evalueren en action learning binnen onder andere het sport onderwijs en de wijze waarop deze vorm van evalueren ook buiten het klaslokaal om tot zijn recht komt. Jan Jacobs, examendeskundige (Yuverta - voorheen Helicon Opleidingen) deelde vervolgens met ons zijn visie op formatief evalueren en de balans tussen de veranderende onderwijsvraag en het passende onderwijsaanbod in de praktijk.

presentatie door dr. Joosten-ten Brinke

Vanuit een academisch perspectief gaf Prof. Dr. Desirée Joosten – ten Brinke, Decaan onderwijswetenschappen en Hoogleraar Leren van volwassenen (Open Universiteit) ons een wetenschappelijke inkijk in formatief evalueren. Binnen de korte tijd waarin we naar haar mochten luisteren besprak zij de effecten van toetsen op het leerproces van studenten, de functie van toetsen, en de succescriteria die docenten – of studenten zelf – kunnen formuleren.

Alex Karlas, docent en onderwijsverbeteraar (Test-Correct) maakte in samenwerking met Monique Witlam, met een kort stukje geschiedenisles zichtbaar hoe ‘de moderne school’ zelfs met toegang tot alle nieuwe middelen en leermethodes vandaag de dag, in de praktijk nog weinig veranderd lijkt ten opzichte van onze voorouders uit de 19e eeuw. Na een uiteenzetting van die zaken waar je als student tegenaan kan lopen en de voordelen die CO-Learning en activerende werkvormen bieden binnen het leer- en evaluatieproces, nodigde Alex de aanwezige instellingen uit de stap te zetten naar competentiegericht evalueren binnen Test-Correct.

 

Presentaties gegeven tijdens Rondetafelconferentie Formatief Evalueren MBO

 

Als laatste spreker van de dag leidde Onno-Hans ons terug naar de beleidsmatige kant van onderwijs met onder andere aandacht voor 'het onderzoekskader 2021 voor het toezicht op het MBO' en prognoses van diverse instellingen op de komende tien jaar.

Op voorhand is aan deelnemers gevraagd een knelpunt, een uitdaging, stelling of Best-practise aan te dragen. Onder leiding van Onno-Hans werden sparringpartners al snel gevonden en volgde zowel online als in de zaal een gezonde dialoog die na afloop van de conferentie door menig aanwezige werd voortgezet. Maar niet zonder versnaperingen, en ook niet voordat onze gastvrouw Suzanne Staal, directeur Horeca & Toerisme College (ROC Midden Nederland), haar collega’s uit het MBO onderwijs een uitgebreide rondleiding gaf door het gloednieuwe gebouw van Horeca & Toerisme College, in Nieuwegein.

Wanneer we terugkijken naar deze eerste rondetafelconferentie gericht op Formatief Evalueren binnen het MBO dan denk ik direct terug aan de eerder gegeven presentatie van dr. Joosten - ten Brinke. Er valt nog veel te winnen op het gebied van evalueren binnen onderwijzend Nederland. Maar welke succescriteria verbinden we daar aan? Een mooi onderwerp voor een vervolg? U bent alvast van harte welkom.

Geschreven door Test-Correct op 4 oktober 2021