CO-Learning

CO-Learning is een activerende werkvorm binnen Test-Correct waarmee leerlingen dubbel geanonimiseerd elkaars open antwoorden beoordelen. Met CO-Learning werk je slim en effectief aan het verhogen van het leerrendement, terwijl je als docent minder tijd kwijt bent aan nakijken.

Docent toetscyclus
Toetscyclus sneller doorlopen
Student toetscyclus
wat-is-co-learning

Wat is CO-Learning?

CO-Learning is een activerende werkvorm binnen Test-Correct waarmee leerlingen dubbel geanonimiseerd elkaars open antwoorden beoordelen. Leerlingen zien niet van wie het antwoord is en blijven zelf ook anoniem. Dit zorgt voor betrouwbare beoordelingen, verhoogt het leerrendement en activeert leerlingen slim en eenvoudig. Tegelijkertijd bespaart de docent veel nakijkwerk en wordt formatief handelen in de lespraktijk direct toepasbaar.

Hoe werkt CO-Learning?

1
De docent bespreekt het antwoordmodel

De docent toont de vraag en het antwoordmodel op het smartboard en legt uit waar punten voor worden toegekend. Deze uitleg vormt de basis waarmee leerlingen leren wat een goed antwoord is en hoe ze dit beoordelen.

2
Leerlingen beoordelen elkaars antwoorden

Terwijl het antwoordmodel op het smartboard zichtbaar is, krijgen leerlingen anoniem het antwoord van een medeleerling toegewezen om te beoordelen.

  • Leerlingen vergelijken het antwoord met het model, geven punten en denken kritisch na over de vraag en het beoordelingsproces.
  • Na het eerste antwoord volgt direct een tweede anoniem antwoord op dezelfde vraag.
3
Slimme visuele triggers houden leerlingen actief

De voortgang van leerlingen is zichtbaar op het smartboard via gekleurde bolletjes:

  • Grijs: Nog geen antwoorden beoordeeld.
  • Oranje: Eén antwoord beoordeeld.
  • Groen: Twee antwoorden beoordeeld. 


Deze visuele triggers zorgen ervoor dat leerlingen elkaar scherp houden en actief betrokken blijven bij het beoordelingsproces.

4
Minder nakijkwerk voor de docent

Omdat elk antwoord dubbel geanonimiseerd wordt nagekeken door twee verschillende leerlingen, ontstaat er een betrouwbare score die vrijwel altijd overeenkomt met de beoordeling van de docent. Dit betekent dat de docent niet meer alle antwoorden handmatig hoeft na te kijken, wat enorm veel tijd bespaart. Die tijd kan vervolgens worden ingezet voor begeleiding, feedback en verdieping van de lesstof.

De voordelen van CO-Learning

wat-is-formatief-handelen-1

1) Verhoogd leerrendement door activering

Leerlingen zijn actief bezig met de lesstof doordat ze kritisch nadenken, antwoorden vergelijken en feedback geven. Het gebruik van het antwoordmodel versterkt hun begrip en inzicht, terwijl visuele triggers hen gemotiveerd houden.

toetsenbank-digitaal

2) Minder nakijkwerk voor de docent

Elk antwoord wordt tweemaal onafhankelijk beoordeeld door leerlingen, wat zorgt voor een betrouwbare score. De docent bespaart hierdoor veel tijd en kan zich richten op het begeleiden en verdiepen van het leerproces.

toetsenbank-digitaal
co-learning-formatief-handelen

3) Een krachtige tool voor formatief handelen

CO-Learning maakt formatief handelen eenvoudig toepasbaar:

  • Leerlingen geven en ontvangen directe feedback.
  • De docent krijgt inzicht in hoe leerlingen presteren en waar extra aandacht nodig is.
  • De interactie tijdens het proces zorgt voor diepgaand leren en verhoogt de betrokkenheid van alle leerlingen.

CO-Learning: efficiënt, activerend en veelzijdig

Met CO-Learning werk je slim en effectief aan het verhogen van het leerrendement, terwijl je als docent minder tijd kwijt bent aan nakijken. Bij Test-Correct sta je er niet alleen voor.

icon-docent-white

Leerlingen leren actief van elkaar en de lesstof wordt op een dieper niveau verwerkt.

icon-coordinator

CO-Learning is dé praktische tool voor elke docent die formatief handelen succesvol in de lespraktijk wil toepassen.

icon-support-white

Leent zich perfect voor volledige summatieve toetsbesprekingen.

Start vandaag nog met CO-Learning

Ontdek hoe je met CO-Learning het leerrendement slim en effectief verhoogt. Samen maken we onderwijs sterker!