Afgelopen vrijdag 6 juni 2025 organiseerde Test-Correct een Ronde Tafel over toetsing en toetskwaliteit. Met 8 schoolleiders en onderwijsprofessionals kwamen we samen. De ochtend was verdeeld in drie delen.
Het eerste deel van de ronde tafel ging over de vraag hoe het moderne onderwijs ontstaan is en wat wij hieronder verstaan. Ook bespraken we de uitdagingen waar we in het hedendaagse onderwijs mee te maken hebben zoals de kwaliteit van het onderwijs en de maatschappelijke verwachtingen.
Er is gesproken over diversiteit tussen leerlingen en de docent moet kunnen anticiperen op de verschillende leerbehoeftes van leerlingen. We willen wegbewegen van het idee dat alles voor een cijfer moet zijn en dat leerlingen alleen te motiveren zijn voor summatieve opdrachten. Sterker nog, we willen juist de creativiteit van de leerling aanmoedigen. Dit was een opstapje naar de rest van de onderwerpen van de ronde tafel.
In het tweede deel hebben we het eerst gehad over de uitdaging om het onderwijs, de curriculumdoelen en toetsing constructief op elkaar af te stemmen. Het is hierin ook belangrijk te kijken naar hoe de lessen, lesperiodes en het totale jaarprogramma met elkaar samenhangen. Wat is het overkoepelende doel, en hoe werk je daar binnen elk niveau naar toe? Vervolgens kwam het PTA aan bod: wat zijn de eisen van het PTA en hoe moet een toets eruit zien? In deze discussie kwam ook het belang van de toetsmatrijs naar boven. Dit is essentieel voor toets constructeurs die zo weten welke leerdoelen en onderwerpen er in een toets moeten voorkomen.
Ook ‘kwaliteit’ was een groot onderwerp in deze Ronde Tafel. Zo hebben we met elkaar gesproken over waar een goede toetsvraag aan moet voldoen. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen: wanneer is een toetsvraag relevant, objectief, specifiek en efficiënt?
Vervolgens hebben de deelnemers een toets in Test-Correct gemaakt. De deelnemers logden in op een ‘leerling’ account en konden zo ervaren hoe het is om als leerling een toets te maken. In de toets kwamen casussen aan bod die de deelnemers zelf hadden aangeleverd van tevoren.
In het derde en laatste deel kwam het formatief handelen en het belang van feedback aan bod. Wat voor soort feedback blijft hangen bij de leerling? Dat van de docent, of eerder dat van een medeleerling? Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen die peer feedback geven hier erg veel van leren. Geen betere aanleiding dan de deelnemers zelf laten ervaren hoe dat kan werken. Voor de toets die de deelnemers net hadden gemaakt werd nu een CO-Learning sessie gestart om te laten zien hoe je formatief handelen in kan zetten in het klaslokaal. Tijdens de CO-Learning sessie beoordeelden de deelnemers op anonieme wijze de antwoorden van mede-deelnemers. Ze konden in Test-Correct peer-feedback aan elkaar verschaffen.